Методичні рекомендації щодо виховання в дітей моральних якостей

 

Тема: «Жертовність»

Жертовність – здатність віддавати найдорожче, інколи останнє, на користь інших.

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Чи можете ви віддати своєму другу найкращу свою іграшку, щоб розвеселити його у смутний для нього час?
  • Чи сумуватимете ви, якщо вам доведеться відвідати хворого друга замість вистави у цирку?
  • Поміркуйте, від чого ви могли б відмовитись, щоб полегшити домашню роботу ваших батьків?
  • Згадайте, чим для вас жертвує ваша мама, татусь, бабуся чи дідусь кожного дня? ( Від чого вони відмовляються заради вас?)
  • Пригадайте особливо дорогу для вас річ (одяг, взуття, іграшку, улюблену страву) і поміркуйте, чи могли б ви її комусь назавжди віддати? Кому і при яких обставинах?
Прочитати дітям літературний твір і обговорити його.
  • Рахунок. Бруно Ферреро
  • Сандалі Жозеф. Пауло Коельо
  • Щиросердний сонях. К.Станишев
  • Яблуко в осінньому саду. В.Сухомлинський
  • Сніг і кисличка. Е. Шим.
Проблемні ситуації. Запитання та завдання до казки «Сніг і кисличка».
  • Яким був Сніг? Як він до всіх ставився?
  • Що Кисличка розповість про добрий Сніг своїм діткам?
  • Як житиме людина, яка не захоче нічому навчатися?
  • Як ви вважаєте, чому добрий Сніг не побоявся зникнути?
  • Уявіть, про що можуть говорити Сніг і Кисличка при зустрічі наступного року.
  • Перелічить усіх, з ким дружив Сніг, а потім розкажіть, що Сніг може подарувати вам, діткам.
Народна мудрість
  • Добрим ділам буде добрий кінець.
  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.
  • Товариша завжди виручай.
  • Любов – це перш за все вміння віддавати, а не отримувати.
  • Хто іншим не допомагає, того лихо доганяє.
Гра «Рятуємо друзів»
Поділити дітей на групи. У кожній з них є 3 друга: лісова рослина, пташка та звір. Діти придумують казки про те, чим друзі жертвували один для одного холодною зимою, а потім з усіх добрих справ складають спільну казку.

Дидактичні вправи.

  • Скажи одним словом: здатність жертвувати найкращим, віддавати власне, своє на користь інших.
  • Спробуй намалювати, як ти уявляєш Жертовність.
  • Візьми участь у доброчинній акції «Разом з батьками найди змогу виявити жертовність.
Творче завдання.

Прочитайте дітям прислів’я «Сам помирай, а товариша виручай». Запропонуйте їм намалювати, як вони за допомогою палички – виручалочки врятували з біди найкращого друга.

Тема: «Дружба»

Дружба   –   стосунки,   відносини,   в   основі   яких   лежить   взаємна прихильність,   довір’я,   відданість,     товариська   солідарність,   духовна близькість, спільність інтересів та ін. (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел. – Ірпінь: ВТФ «Перун»,2002. С.249).

Дружба – це школа виховання людських почуттів… у дружбі ми віддаємо сили своєї душі іншій людині і від цього самі стаємо кращими. (В.Сухомлинський).

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Що таке дружба?
  • Кого ми називаємо «друг»?
  • Як ви вважаєте, чи важко бути справжнім другом?
  • Що необхідно для того, щоб бути справжнім другом?
  • Як потрібно   ставитись до   людей,   щоб   у тебе   з’явилися друзі? Розкажіть, як ви знайшли собі друзів.
  • 3 ким би ви хотіли дружити? Чому?
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Татова порада. Т. Коломієць
  • Велосипед. А. Костецький
  • Секрет. А. Костецький
  • Зайчикова щедрість. В.Слапчук
  • Зустріч з другом. В. Слапчук
  • Дівчинка і ромашка. В.Сухомлинський
  • Котик і їжачок. В.Сухомлинський
  • Два товариші. Л.Толстой
Проблемні ситуації, запитання та завдання  до казки В.Сухомлинського «Дівчинка і ромашка»
  • Як ви вважаєте, чи бувають «нічиї люди», «нічиї звірі», «нічиї дерева»? Коли таке трапляється?
  • Як, на вашу думку, чи можуть рослини або тварини дружити з людиною?
  • Розкажіть про свою дружбу з якоюсь твариною чи рослиною.
Народна мудрість
  • Дружба дорожча за золото.
  • Справжній друг завжди тобі добра бажатиме.
  • Одна бджола багато меду не наносить.
  • Дружній череді і вовк не страшний.
  • Друг – боягуз – гірше ворога.
  • Людина без друга – що їжа без солі.
  • Гуртом і каша ліпше їсться.
  • Вірний друг – то найбільший скарб.

Гра «Школа дружби»

Діти стають у коло. Всі вони – учні «Школи Дружби». Роздайте дітям картки з малюнками різних тварин (або птахів, рибок, квітів, дерев та інших представників світу природи). Попередьте дітей: вони не повинні показувати одне одному свою картку. По черзі діти розповідають, що вони зроблять для того чи іншого представника світу природи, щоб стати його другом. Усі інші відгадують, про що йдеться мова.

Дидактичні вправи.

  • До поданих слів добери слова з протилежним значенням: друг (недруг, ворог); дружити (сваритися);
  • Намалюй своїх найкращих друзів (не лише людей, але й тварин, іграшки …).
  • Складання творчих розповідей на тему: «Вірний приятель – то найбільший скарб».
Творче завдання.

Прочитати дітям прислів’я:

  • Де дружно, там і хлібно.
  • Друга шукай, а знайдеш – тримай.
  • Людина без друга – що їжа без солі.
Попросіть дітей розповісти, що вони мають зробити для того, щоб подружитися з героями відомих дитячих казок (наприклад: «Щоб подружитися з трьома поросятами, потрібно допомогти їм збудувати дім»; «Щоб подружитися з Машею з казки «Маша та ведмідь», необхідно захищати її в лісі» та ін.).

Тема «Доброта»

Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям; благо; добра, корисна справа, вчинок. (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел – Ірпінь «Перун»,2002. 1440 с.)

Доброта – чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність. .(Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел Ірпінь «Перун»,2002. 1440 с.)

Доброзичливість – складова гуманного ставлення до людей. Це така риса людського характеру, як формується під впливом прагнення творити добро. (Родинно — сімейна енциклопедія / Авт. кол. В.Благінін, Н.Бєлкіна та ін./за заг. редакцією Ф.Арвата – К.: Богдана, 1996. С.201)

* І кожному, хто в тебе просить, подай, а від того, хто твоє забирає, -назад не жадай. (Євангеліє від Луки,6, вірш ЗО).

Бесіда.

Запитання та завдання:

  • Як, на вашу думку, що таке добро, доброта, доброзичливість?
  • Покажіть дітям насіннячко від будь – якого фруктового дерева та попросіть їх намалювати, як виглядатиме це дерево через десять років. Після цього діти мають перелічити всіх, чия доброта допомогла цьому дереву вирости (наприклад, доброта сонця, землі, повітря, вітру, садівника).
  • Попросіть дітей перерахувати всіх, чия доброта допомагає вирости їм (доброта батьків, бабусь, дідусів, вихователів, учителів, друзів, подруг…).
  • Що означає: чинити добро? Це – …
  • Що треба робити для того, щоб стати доброю людиною?
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Людина починається з добра. Л. Забашта
  • Зорі. Б. Грінченко
  • Про повітряну кульку. А. Кох.
  • Намисто з чотирма променями. В.Сухомлинський.
  • Дарма жодна справа не пропадає. А. Нейолова.
Проблемні ситуації.

Запитання та завдання до казки: «Дарма жодна справа не пропадає»:

  • Чому крапелька пожаліла селянина?
  • Розкажіть, про що гомонять проміж себе крапельки та житні колоски?
  • Які риси повинен мати гарний землероб?
  • Уявіть, що одна краплинка, яка впала на житнє зернятко, була чарівною. Тож із нього виріс колосок доброти. Розкажіть, чим він допоможе людям.
  • Якою була Хмара – мама добрих краплинок? Чого і як вона навчала своїх діточок?
  • Оціни вчинок. Пропонується малюнок із зображенням добрих вчинків.
Народна мудрість.
  • Добре роби, добре й буде.
  • Добрим ділам все добрий кінець.
  • Добро добром згадують.
  • Доброму скрізь добре.
  • Добро платить добром, а зло – злом.
  • Коли тебе шанують люди добрі, шануйся й сам.
  • Лиш до доброї криниці йдуть люди пити водиці.
  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
  • Хочеш собі добра – не роби нікому зла.
  • Про добре серце треба змалку дбати.
  • Добрій людині сам Бог помагає.
  • Хто людям добра бажає, той і собі має.

Гра «Добрий дощик»

Діти стають у коло. Усі вони – «Добрі дощові краплинки». У середині – «Мама Хмара». Цій дитині дається чашечка з чарівною водою доброти. Вмикається весела музика, і всі «краплинки» танцюють, кружляючи навколо «Мами Хмари». Коли мелодія обривається, всі «краплинки» завмирають, а «Мама Хмара» бризкає водою з чашечки по черзі на кожну дитину в колі та запитує «краплинок», кому вони допомогли. Кожна має відповісти (наприклад: «Я побачила квіточку, зачахлу від спеки, та й напоїла її». «А я помітила на дорозі брудну машину й помила її». «Я розвеселили дітей»…) Після того, як усі «краплинки» повідомляють про свої добрі справи, «Мама Хмара» повинна повторити все, про що розповіли їй «краплинки».

Дидактичні вправи.

  • Назви одним словом «той, хто чинить добро».
  • Спробуй намалювати добро так, як ти сам собі його уявляєш.
  • Візьми участь у доброчинній акції (разом із татом і мамою підготуй подарунки для дітей – сиріт, хворих, допоможи старенькій сусідці , допоможи бабусі поратися по господарству та ін.).
Творче завдання.

Попросіть дітей намалювати Дерево Доброти, на дереві має бути стільки плодів, скільки добрих людей діти згадають

Тема: «Взаємодопомога»

         Взаємодопомога – допомога один одному: своїм рідним, близьким, товаришам, зовсім незнайомим людям, допомога тим, хто опинився у біді і потребує підтримки, а той, кому допомогли, у свою чергу допоможе іншим.

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Якби вас запитали, як навчитися завжди приходити людям на допомогу, що б ви відповіли?
  • Які риси притаманні людині, яка завжди готова прийти на допомогу іншим?
  • Розкажіть про випадок зі свого життя, коли вам або вашій родині допомогли в біді.
  • Розкажіть про будь – який власний добрий вчинок, який допоміг вашому другові.
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Які білочка дятла врятувала. В.Сухомлинський
  • Чого синичка плаче. В.Сухомлинський
  • Помічниця. О.Стрілець
  • Гостинець. Р.Піль
  • Начистила картопельки. Д.Курівський
Проблемні ситуації, запитання та завдання

до казки «Лісовий медведик та пустунка – мишка

(латвійська казка).

  • Уявіть, що Мишка із казки залізла до вашого вуха. Що б ви їй сказали і як би вчинили?
  • Розкажіть, як взаємодопомога сприятиме знайти вихід у таких важких ситуаціях: у ведмедиці загубилось ведмежа; вовчиця зникла, а вовченята залишилися самі; у білки пропали усі зимові запаси; дятел зламав собі дзьоба.
Наприклад: якщо вовчицю спіймали мисливці, усі звірі можуть носити вовченятам їжу, доки вони не виростуть; якщо в білки пропали запаси на зиму, звірі поділяться з нею власними запасами.

Народна мудрість

  • Коня пізнають у дорозі, а друга – у біді.
  • Недруг підтакує, а друг допомагає.
  • 3 добрим товаришем веселіше в радості, легше в біді.

Гра «Паличка – виручалочка»

Поділіть дітей на групи. Одна дитина – ведучий. Йому дається красива паличка – виручалочка. Діти однієї групи мають згадати чи вигадати якусь ситуацію, коли їм потрібна допомога (наприклад: поганий настрій, болить зуб, хтось образив, не купили нової іграшки тощо). Після цього діти говорять ведучому: «Паличка – виручалочка, допоможи нам». Ведучий підходить до них, і вони розповідають йому про свої проблеми. Потім ведучий обходить інші групи, торкається їх паличкою- виручалочкою та просить кожну групу по черзі допомогти своїм друзям у біді. Гра повторюється.

Дидактичні вправи.

  • Продовж речення: «Взаємодопомога – це …»
  • Підбери антоніми до слів: добрий (злий), образливий (приємний)
  • Скаже добре слово.
Творче завдання.

Малюнок   «Слабкі   та   сильні».   Намалюйте,   як   сильні   мешканці   лісу допомагають слабким, а слабкі – сильним.

Тема: «Ввічливість»

         Ввічливість – моральна якість, що виражається у постійному поважному ставленні до оточуючих. Вона споріднена з такими якостями вихованої людини, як тактовність, люб’язність, делікатність, доброзичливість, уважність (Родинно сімейна енциклопедія / Авт. кол. В.Благінін, Н.Бєлкіна та ін./за заг. редакцією Ф.Арвата К.: Богдана, 1996. СІ 71)

         Ввічливий. Який дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб’язність; чемний. (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел. – Ірпінь: ВТФ «Перун»,2002. -С.78).

Ввічливість. Це один з неодмінних компонентів спілкування людей, що є ознакою культурності. Ввічливість робить людину привабливою, викликає до неї почуття симпатії… Недарма ввічливість вважають однією з ознак вихованості (Л.Островська)

Бесіда.

Запитання та завдання до бесіди:

  • Як ви гадаєте, що таке ввічливість?
  • Що ви відчуваєте, коли до вас звертаються ввічливо?
  • Що станеться, якщо люди не говоритимуть одне одному ввічливих слів?
  • Чи можуть вчинки бути ввічливими? Назвіть різні ввічливі вчинки (наприклад, поступитися місцем людині поважного віку, допомогти літній жінці перейти вулицю на зелене світло і т.д.).
Прочитайте дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Ввічливий кролик. Мексиканська казка.
  • Вітання. Б.Гірський.
  • Школа ввічливості. Л.Пшенична.
  • Зайшло сонечко. В.Сухомлинський.
  • Казочка про ввічливість. Д.Цвек.
  • Вінчування.
  • Навіщо знімати шапку. О.Дорохов.
Проблемні ситуації, запитання та завдання до казки В.Сухомлинського «Який музика Цвіркун».
  • Які слова могли сказати зайчик та мишенята, коли Цвіркун закінчив свій концерт?
  • Як мав би Цвіркун звернутися до стеблини, щоб вона його погойдала?
  • Дерева, квіти слухали дивну, чарівну музику Цвіркуна. Якби вони вміли говорити, то що сказали б Цвіркунові?
  • Які ввічливі слова сказали б зайчик та мишенята?
Сергійкові тато подарував чудову гарну іграшкову машину. Вийшов хлопчик у двір. Підійшли діти і з цікавістю почали її розглядати. Раптом Петрусь, вириваючи з рук Сергійка машинку, різко промовляє: «Дай мені, будь ласка, машинку!» Іграшка опинилась в руках Петрика, а Сергійко розгубився і заплакав.

Завдання. Чому заплакав Сергійко? Оціни вчинок. Пропонується малюнок із зображенням ситуації, де порушені правила ввічливості.

Висновок. Слово «будь ласка» означає прохання, а не вимогу. Його потрібно вимовляти тихо, м’яко, ласкаво, щоб було видно, що ти просиш, а не віднімаєш. При цьому потрібно дивитись у вічі того, в кого просиш.

Народна мудрість: Ввічливий та чемний – усім приємний.

Гра «Поміркуємо про Доброту».

           Діти стають у коло. Кожному з них педагог кидає м’яча. Той, хто ловить м’яча, називає будь – яку добру людину та пояснює, в чому полягає її доброта. (Наприклад: моя сестра добра, бо щодня грається зі мною та допомагає мені). Коли всі діти розкажуть про тих чи інших добрих людей, педагог просить когось із дітей перерахувати усіх добрих людей, про яких розповідали їхні друзі.

Дидактичні вправи.

  • Продовж речення: «Ввічливість – це…»
  • Які це ввічливі слова? Назви їх і скажи, коли їх краще використовувати.
  • Промов фразу «Доброго дня» привітно, зневажливо, байдуже, сердито, лагідно. Чи хотів би ти, щоб з тобою вітались сердито, зневажливо, байдуже?
  • До поданого слова добери слова з протилежним значенням: ввічливий -…
  • Змагання. Хто назве більше слів – вітань?
  • Побажай щось добре своїм рідним, друзям.

Творче завдання.

Уявіть, що до вас у дім увійшла невидима Фея Доброти. Намалюйте її.

Тема: «Лагідність»

     Лагідність – властивість за значенням лагідний.

     Лагідний – спокійний,   сумирний, тихий, ніжний, ласкавий; який виражає спокій,   доброту,   ласку, ніжність; пройнятий доброзичливістю, приязню, ласкою; приємний для сприймання; нерізкий, м’який, ніжний. (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел. -Ірпінь: ВТФ «Перун»,2002 ~ С.478).

  • Будьте один до одного ласкаві, милостиві, прощаючи один одному (Посл. до Єфесян 4:32)
  • Ваша лагідність нехай буде відома усім людям. (Фил. 4:11-13).
Бесіда

Запитання та завдання:

  • На вашу думку, що таке лагідність?
  • Яку людину ми називаємо лагідною?
  • Чи зустрічали ви лагідних людей? Чим ці люди відрізняються від інших?
  • Чи вважаєте ви себе люб’язною людиною?
  • Чи можете ви за виразом обличчя тієї чи іншої людини визначити, лагідна вона чи ні?
  • Які тварини (птахи, комахи та інші ) здаються вам смиренними, лагідними, чому?
  • Чи є у лагідності рідні сестри – якості? Перелічить (смиренність, скромність, ніжність).
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Подарунок Голуба. Казки народів Індії.
  • На добраніч, мої лялечки. Д.Чередниченко.
  • Півень. В.Сухомлинський.
  • Найласкавіші руки. В.Сухомлинський.
  • Як їжачиха приголубила своїх дітей. В.Сухомлинський
  • Хай я ваша буду, бабусю. В.Сухомлинський.
Проблемні ситуації. Запитання та завдання до казки В.Сухомлинського «Півень».
  • На фланелеграфі розігрується епізод сварки курочок та курчаток.
  • Чому кури з курчатками не скуштували зерняток?
  • Чия поведінка вам сподобалася?
  • Як би мали повестися курчата і курочка?
  • Як ви гадаєте, що краще – бути сварливими чи лагідними?
  • Якими треба бути, щоб усі вас любили?
  • Пропонується малюнок із зображенням ситуації, де сваряться. Опишіть її. Чи хотіли б ви бути схожими на тих, хто зображений на малюнку?
  • Півник був який: добрий чи злий, жадібний чи щирий?
  • Курочка і курчатка були які: ввічливі чи грубіяни, ласкаві чи сварливі?
Народна мудрість
  • Лагідних та ввічливих скрізь шанують.
  • На лагідність відповідають добротою.
  • Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – ворогів.
  • Лагідне слово ласкаве вухо любить.
  • Ласкаві слова що весняний дощ.

Гра «Хто найлагідніший».

Попросіть дітей подумати, яку людину та за що можна назвати лагідною, а потім перерахуйте достоїнства цієї людини (наприклад: доброта, смиренність, скромність, люб’язність, тощо). Потім діти мають подумати, що та коли у природі буває лагідним (наприклад: море – часом воно спокійне і прозоре; небо – блакитне і безхмарне тощо).

Потім діти стають у шеренгу. Педагог кидає м’яча по черзі кожному з них та просить пояснити, чому ті чи інші мешканців світу природи лагідні (наприклад: чому берізка лагідна, чому колосок л лагідний тощо). Той, хто відповів на запитання, робить крок уперед. Хто першим дійде до педагога, стає ведучим, і гра повторюється.

Дидактичні вправи.

  • До поданих слів добери слова з протилежним значенням: сварливий (лагідний), ніжний (грубіян, сердитий).
  • Конкурс. Назви якомога більше лагідних слів.
Творче завдання.

Прочитайте дітям приказки та прислів’я :

  • Добре слово краще, ніж готові гроші.
  • Від доброго слова і крига скресає.
  • Від красних слів язик не відсохне.
  • М’які слова і камінь крушать.
Діти діляться на пари. Кожний має придумати ласкаві слова та жести, які зможуть присмирити хижака, заспокоїти людину, котра впала і дуже забилася; помирити двох друзів тощо).

Тема «Милосердя»

Милосердя – добре, співчутливе ставлення до кого-небудь; вияв жалості; помилування.

         Милосердний – який виявляє милосердя; схильний, готовий до добрих учинків (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел Ірпінь «Перун»,2002. – С.524).

       Милосердя – співчутлива і діяльна любов, виражена у готовності надати допомогу кожному, хто її потребує. Люди, що володіють цією якістю, мають такі моральні риси, як: чуйність, добродушність, доброту, доброзичливість, м’якосердість, терпимість, великодушність, щедрість, безкорисливість, щирість, шляхетність, порядність, почуття честі, совісті, обов’язку, відповідальності. Діяльний порив цих рис визначається як уважне ставлення до інших, турбота про них, ввічливість, шанобливість, тактовність, люб’язність, чемність, делікатність. (Родинно сімейна енциклопедія / Авт. кол. В.Благінін, Н.Бєлкіна та ін./ за заг. редакцією Ф.Арвата К.: Богдана,199б.С255).

Будьте милосердними, як Отець ваш милосердний! (Євангеліє від Луки, 6, вірш 36).

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Як, на вашу думку, що таке милосердя?
  • Що   ви   відчуваєте,   коли   до   вас   виявляють   милосердя:   добре, співчутливе ставлення, вияв жалості, помилування?
  • Що станеться, якщо люди не виявлятимуть милосердя один до одного? Пригадайте вчинок милосердя з вашого життя?
Бесіда до гри «Сонечко Милосердя»:
  • Як, на вашу думку, що люди можуть зробити для птахів і що для людей можуть зробити птахи?
  • Подумайте та розкажіть, які милосердні вчинки можуть подарувати мешканцям землі вітерець, дощик, дерево, веселка тощо.
Прочитайте дітям казку, вірш чи оповідання:
  • Як діти раділи, а Ялинка плакала. В.Сухомлинський
  • Як здивувався Мурко. В.Сухомлинський
  • Добре слово. В.Сухомлинський
  • Протоптали стежинку. В.Сухомлинський
Запитання та завдання до казки В.Сухомлинського «Добре слово»:
  • Як ви думаєте, чи може бути добре слово виявом милосердя?
  • Чому добре слово було для Олі сильнішим за цілющий мед, квіти, ягоди, горіхи та інші смачні та корисні страви?
Запитання та завдання до казки В.Сухомлинського «Як здивувався Мурко»
  • Як ти гадаєш, що зробить котик?
  • Чи можна котика назвати милосердним? Чому?
  • Що треба зробити самому, щоб сказали, що ти милосердний?
Народна мудрість
  • Якби один одному не допомагав, то й світ би пропав.
  • Добрий не чинить лихого та й не боїться нічого.
  • Добро добром згадують

Гра «Сонечко Милосердя»

Діти стають у коло. Педагог просить їх розповісти про милосердні вчинки, які їм відомі. Кожна розповідь нагороджується сонечком милосердя, вирізаним з кольорового паперу. Той, хто протягом визначеного часу отримає більше всіх сонечок, стає «Сонечком Милосердя».

«Сонечко Милосердя» підходить до будь – кого у колі, торкається його своїм промінцем і дарує якийсь сонячний подарунок ( наприклад, сонячного зайчика, сонячний промінець, сонячний бант). Кожен повинен розповісти, як подарунок Сонечка допоможе йому у важку хвилину.

Дидактичні вправи.

  • До   поданих   слів добери   слова з протилежним   значенням:   злий, жорстокий – співчутливий, добрий, милосердний.
  • Назви одним словом: той, хто співчуває у біді, готовий прийти на допомогу кожному, хто її потребує (милосердний).
Творче завдання:

«Закони милосердя»

Уявіть, що вас запросили до країни, якою керує милосердний правитель. Поділіть дітей на групи і попросить розповісти, які закони Милосердя ухвалені в цій країні для людей, тварин та птахів. (Наприклад: «Раз на тиждень кожна багата людина має запросити до себе у гості бідного, почастувати смачним обідом і щось подарувати йому»; «Протягом зими кожен має зробити дві годівниці для птахів» тощо).

 

Тема «Правдивість»

       Правдивість – властивість за значенням чесний.

       Правдивий – який визначається високими моральними якостями; який виражає правдивість, прямоту характеру, відвертість; порядний, нічим не заплямований; шанований, поважний, сповнений честі. (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голов. ред. В.Т.Бусел. Ірпінь: ВТФ «Перун»,2002)

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Як, на вашу думку, що таке правдивість, чесність?
  • Чи важко вам бути чесним?
  • Що означає «говорити правду»? Це …
  • Що треба робити для того, щоб бути чесною людиною?
  • Іноді батьки жаліють своїх дітей і не говорять їм правди. Як, на вашу думку, чи правильно вони чинять?
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Чесний хлопчик. Корейська казка
  • Кісточка. Л.Толстой
  • Славкові вареники. Т. Волгіна
  • Чому здивувався Петрик. В.Сухомлинський
Проблемні ситуації. Запитання та завдання до казки «Чесний хлопчик».
  • Що сталося б, коли хлопчик сказав би старенькому, що золота або срібна сокири належать йому?
  • Як ви думаєте, ким був старий із озера? Чому він вирішив випробувати хлопчика на чесність?
  • Чи були у вашому житті випадки, коли чесність допомогла вам у важку хвилину?
  • Яку чарівну пораду дали б ви людині, котра хоче стати чесною? (наприклад: коли хочеться когось обдурити, потрібно згадати очі своїх друзів; щоранку потрібно поглянути на себе в дзеркало і сказати самому собі правду).
Запитання та завдання до оповідання В.Сухомлинського «Чому здивувався Петрик?».
  • Що трапилось, коли мама залишила Петрика вдома?
  • Якою була погода надворі?
  • Яким був метелик?
  • Куди він сів?
  • Що трапилося з кришталевою вазою?
  • Що зробив хлопчик із розбитою вазою?
  • Про що повідомив Петрик маму, коли вона зайшла в хату? Чому усміхнулася мама, а Петрик заплакав?
  • Чи добре зробив хлопчик, що свою провину переклав на метелика? Як бив він мав вчинити?
  • Як би діяв ти? Що сказав би ти своїй мамі, якби тралилась така ситуація, як з Петриком?
Народна мудрість
  • Правда і в морі не втоне, і в огні не згорить.
  • У правді сила.
  • Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
  • Правда кривду переважить.
  • Правди, як шила в мішку, не сховаєш.

Гра «Сердечко Чесності»

Діти стають у коло і отримують від педагога по кольоровому фломастеру. Педагог дає одному з малюків вирізане з картону «Сердечко Чесності», розділене на клітинки за кількістю дітей у групі. Той, хто отримав сердечко, розповідає про свій чесний вчинок, а потім розфарбовує одну клітинку фломастером. Потім сердечко передається далі по колу.

В результаті гри у групі народжується різнокольорове «Сердечко Чесності».

Дидактичні вправи.

  • До поданих слів добери слова з протилежним значенням: чесний (брехливий).
  • Назви одним словом: людина, яка не обманює (чесна).
  • Людина, яка не робить таких вчинків, що за них потім було соромно (чесна).
  • Людина, яка не приховує від своїх друзів, батьків, якщо зробила щось не так? (чесна).
  • Людина, яка має сміливість і мужність визнати свою провину, а не перекладає її на інших? (чесна).
Творче завдання.

Прочитайте дітям приказки та прислів’я:

  • Маленька правдонька всі неправди переважить.
  • По правді роби – доброго кінця сподівайся.
  • Хто любить свій світ, той любить правду.
  • Стій за правду горою, то й люди з тобою.
Роздайте дітям картки з малюнками представників різних професій. Діти мають розповісти, як представники тих чи інших професій допоможуть людям стати щасливішими, якщо завжди чинитимуть правдиво (наприклад: чесний кухар готуватиме їжу тільки з найсвіжіших продуктів; чесний лікар даватиме хворим найкращі ліки тощо).

 

Тема «Скромність»

         Скромність – властивість за значенням скромний.

       Скромний – який не любить підкреслювати свої заслуги, достоїнства, хизуватися ними; який не претендує на особливе становище; стриманий у поводженні, вихований (протилежне розв’язний); морально стійкий; цнотливий; який свідчить про стриманість у поводженні, вихованість; який нічим не відрізняється з – поміж інших, не має ніяких особливих рис, ознак; не видатний, простий, звичайний; який не привертає уваги; неяскравий, непоказний. (Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад, і голор. Ред.. В.Т.Бусел Ірпінь «Перун»,2002. -СІ 144).

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Як скромна людина має поводитись у лісі, гостях, театрі, вагоні потягу тощо.(Наприклад: у лісі скромна людина не повинна кричати, залишати сміття, ламати гілки).
  • Яка їда здається вам скромною? Чому? Придумайте меню скромного сніданку, обіду або вечері (Наприклад: склянка чистої води, бутерброд із зеленню та дві запечені картоплини тощо).
  • 3 чого починається формування скромності? Починати із формування стриманості, самооцінки, навчання делікатності, тактовності.
Художня література.
  • Будяк хвалився так. М.Сингаївський
  • Йшов баран понад водою. В.Ладижець
  • Як ріка розгнівалась на дощик. В.Сухомлинський
  • Пихатий півень. В.Сухомлинський
  • Чарівна арфа. В.Сухомлинський
Проблемні ситуацій завдання, запитання до казки В.Сухомлинського «Два метелики»:
  • Хто з метеликів був гарнішим?
  • Як можна назвати обох метеликів?

Гра «Скромні звірята»

З дітей обирається двоє ведучих. Вони – господарі теремка. Інші отримують картки з предметними малюнками. Господарі хатинки беруться за руки, піднімають догори, зображуючи теремок, а потім запрошують у гості всіх, хто вміє скромно поводитись.

Діти підходять до теремка і просять від імені свого звіра (птаха) впустити їх до теремка. Якщо вони зуміють переконати господарів, що поводитимуться скромно, їх впустять до хатинки. Якщо ж не зуміють, господарі просять їх навчитися поводитись скромніше та прийти до їхнього теремка пізніше.

Народна мудрість

  • Скромність – окраса людини
  • Скромність прикрашає людину.
  • Ти б, метелику, не дуже пишався, сам учора гусінню був.
  • Все з рук валиться, а він хвалиться.
  • Вівсяна каша сама себе хвалить, а гречану – люди хвалять
  • Кожний дубок хвалить свій чубок.
  • Не хвались чужим пір’ям.
  • Хвалився, та й з гори звалився.
  • У хвалька язик діє, а рука не вміє.
Перевір, який ти.
  • Чи вмієш підпорядковувати свої бажання ?
  • Чи можуть про тебе сказати, що ти делікатний, тактовний, стриманий?
  • Чи можна назвати скромним, делікатним і тактовним того, хто проявляє надмірну цікавість, нав’язує своє товариство, задає недоречні запитання, розповідає багато про родинні справи?
Творче завдання «Скромна людина»
  1. Роздати картки з різними малюнками (Наприклад: ракета, літак, красива машина). Кожен має розповісти, як він вчинить, отримавши у подарунок те чи інше багатство, якщо буде скромною людиною.
  2. Попросіть дітей уявити, що вони отримали у подарунок чарівну прикрасу, яка вчить дітей скромності. Потім діти малюють цю прикрасу та розповідають, яким чином вона навчає їх скромності.

Тема «Співчуття»

         Співчуття – чуйне ставлення до чийогось горя, до чиїхось переживань; почуття жалю, викликане чиїм – небудь нещастям; жаль, висловлений усно або письмово з приводу нещастя, горя, що спіткали когось. Доброзичливе, прихильне ставлення до когось. (Великий тлумачний словник сучасної української мови – Ірпінь,2001).

         Співчувати – значить розуміти почуття і думки іншої людини, переживати те, що переживає вона (Л.Калуська).

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Як ви гадаєте, що таке співчуття?
  • Що ви відчуваєте, коли вам співчувають?
  • Що станеться, коли люди не співчуватимуть один одному?
  • У якому вчинку можна виразити співчуття?
Прочитайте дітям казку, вірш, оповідання.
  • Як я дитиною була. Л. Українка
  • Заєць і рак. М. Стельмах
  • Маленькі помічниці. О.Буцень
  • Голубий дощик. В. Чухліб
  • Помічниця. О.Стрілець
  • Ціна грошам. А.Нейолова
  • Хай я буду ваша, бабусю. В.Сухомлинський
  • Як Метелик напився березового соку. В.Сухомлинський
Проблемні ситуації, запитання та завдання до вірша М. Стельмаха «Заєць і рак»:
  • Коли заєць одягнув білу шубу?
  • Яка шуба у нього була влітку?
  • Хто поспівчував зайцеві?
  • До кого йому порадили звернутися для пошиття чобіт?
  • Чому заєць не замовив собі чобіт улітку?
  • Який був заєць?
  • Як би ви допомогли йому?

***

Ігор вийшов гратися на вулицю. В руках у нього був зайчик. Раптом Ігор побачив маленьку дівчинку, що сиділа біля гойдалки і плакала. Хлопчик підійшов до дівчинки і подарував їй іграшку. Дівчинка перестала плакати і усміхнулася.

Завдання. Чому плакала дівчинка? Оціни вчинок Ігоря. Пропонується малюнок із зображення ситуації.

Висновок. Кожний із нас може співчувати товаришу і допомагати йому.

Народна мудрість

  • Лежачого не б’ють.
  • На бідного Макара всі шишки валяться.

Гра «Добрий лісник»

Діти стають у коло. Усі вони – різні лісові мешканці. Одна дитина -лісник. Кожна дитина по черзі називає себе та просить лісника допомогти у тій чи іншій ситуації (наприклад: утіш мене, мої гілочки зламалися). Лісник підходить до дерева і жестами показує, як він йому допоможе. Інші діти мають відгадати, що лісник зробив для деревця.

Потім діти міняються ролями.

Дидактичні вправи.

  • Продовж речення: співчуття – це…
  • Добери   слова   з   протилежним   значенням:     злий,     жорстокий (співчутливий, добрий, милосердний).
  • Назви одним словом: той, хто жаліє, співчуває біді (співчутливий).
Творче завдання:

Пригадай і розкажи про свою допомогу іншим.

 

Тема «Чуйність»

Чуйність – морально – психологічна риса особистості дитини. У психології під чуйністю розуміється особливо бережне та уважне ставлення до людей, здатність жити їхніми радощами та турботами, відгукуватися на їхні проблеми. Чуйність може набувати в людині різних форм – від душевної м’якості до надзвичайної моральної сенситивності, поєднуватися з іншими рисами характеру, наприклад, тактовністю, співпереживанням, альтруїзмом. Вона протилежна як безпринципному всепрощенню, поблажливості, так і черствості. (Родинно – сімейна енциклопедія / Авт. кол. В.Благінін, Н.Бєлкіна та ін./за заг. редакцією Ф. Арвата К.: Богдана, 1996. С.360).

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Як, на вашу думку, хто така чуйна людина?
  • Перелічить усе, що буває чуйним (посмішка, руки, характер, погляд, дотик тощо). Потім діти згадують і розповідають різні епізоди з власного життя, коли вони зустрічалися з чуйністю.
  • У кого у вашій родині найласкавіші чуйні руки ?
  • Чому сон людини буває чутливим?
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Перестелимо постіль дідусеві. В.Сухомлинський.
  • Святковий обід. В.Сухомлинський.
  • Чому дідусь такий добрий сьогодні. В.Сухомлинський.
Проблемні ситуації.

Запитання та завдання до казки В.Сухомлинського «Чому дідусь такий добрий сьогодні?»

  • На яке дерево поліз Андрійко?
  • Що робив хлопчик на шовковиці?
  • Кого побачив під шовковицею хлопчик?
  • Чому він не хотів злазити з дерева?
  • За що дідусь пригорнув і поцілував Андрійка?
  • Запам’ятай слова з оповідання: «Боюся струсити на вас краплі, дідусю».
  • Поміркуй і допоможи хлопчикові зрозуміти, чому дідусь такий добрий сьогодні.
Запитання та завдання до казки В.Сухомлинського «Перестелимо постіль дідусеві».
  • Як ви гадаєте, у кого навчився Юрко такого чуйного ставлення до дідуся?
  • А у вашій родині є у кого повчитися чуйності?
  • Приготуйте конкретний випадок, коли ви були свідком чуйності до людей, старших за віком.
Народна мудрість
  • Одне приємне слово – наче сад цвіте.
  • За добре слово грошей не платять, а скажеш – усім приємно.
  • Тепле слово і в мороз зігріє
  • Добре слово краще за мед.
  • Ласкаве слово – наче день весняний.
  • Чуйне серце з будь – якої біди виручить.
  • Пташка маленька, а й та серце має.
  • Хто у біді дав, той вдвічі дав.
  • Тепле сердечко – мов лагідне словечко.

Гра «Тепле сердечко»

Попросіть дітей перелічити ласкаві слова, якими їх називають у родинах. Потім діти стають у коло й по черзі звертаються одне до одного ласкавими словами, (наприклад: тепле сонечко, маленька зіронька, пухнаста хмаринка, веселий зайчик, біленька квіточка, сріблястий дощик, лагідний промінчик, ласкавий вітерець тощо). При цьому кожна дитина повторює ласкаве слово, яке почула від сусіда, а потім звертається до наступної дитини зі своїми ласкавими словами. Наприкінці гри педагог обговорює з дітьми, що вони відчували і що народилося в їхньому серці, коли їм подарували ласкаві слова.

Дидактичні вправи.

  • До поданого слова добери слова з протилежним значенням: чуйний (черствий, байдужий).
  • Назви одним словом – людина, яка проявляє турботу про інших (чуйна).
  • Підбери слова – синоніми до слова «чуйний».
Творче завдання.

Малюнок «Подарунки для мешканців землі»

Усі діти – «Чуйні Хмаринка». Кожна дитина повинна придумати і розповісти (або намалювати )   свій подарунок тому чи   іншому мешканцю землі (наприклад: «Я подарую хворій дівчинці м’яку   подушечку», «Я подарую маленькому хлопчику, який плаче, пухнастого зайчика» тощо).

 

Тема «Щастя»

Щастя – відчуття цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто – небудь.

Бесіда.

Запитання та завдання.

  • Як, на вашу думку, що таке щастя, кого можна вважати щасливим?
  • Чи може бути щасливим той, хто не має друзів?
Прочитати дітям казку, вірш чи оповідання.
  • Які ви щасливі. В.Сухомлинський
  • Серце матері. П.Ходченко
Проблемні ситуації:
  • Уявіть собі, що разом з цими першокласниками – героями «Казок школи під блакитним небом» В.Сухомлинського ви щодня пізнаєте щось нове, багато подорожуєте, милуєтеся навколишнім світом. Як на вашу думку, це є краплинами щастя ?
  • А якого б щастя попросили ви у золотої рибки?
  • Для кого ви попросили б великого щастя: для себе, для рідних, для людей?
Малюнок здійснення мрії.

Роздайте дітям картинки з малюнками різних тварин. Кожен має намалювати найзаповітнішу мрію своєї тваринки та розповісти, як вона здійснилася (наприклад: понад усе на світі їжак мріє потоваришувати з кактусом).

Гра «Хто нам дарує щастя»

Педагог роздає дітям різні предмети: морську мушлю, красивий камінець, гілку дерева, квітку, книжку тощо.

Кожен повинен «поговорити» зі своїм предметом, а потім розповісти, як його предмет може зробити людей щасливими (наприклад: мушля може подарувати казку про море, квітка – додати гарного настрою…).

Народна мудрість

  • Коли до тебе людина добра, будь до неї кращим.
  • Як ти до людей, так і люди до тебе.
  • Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
  • Коли тебе шанують люди добрі, шануйся й сам.
  • З добрими людьми завжди згоди можна знайти.
  • Щастя дорожче за багатство.
  • Справжнє щастя завжди попереду.
  • Щасливий той, хто радість пізнає.
Творче завдання «Щастя і радість»

Поділить дітей на групи і попросіть їх придумати Правила Щастя, аби всім дітям у групі жилось радісно (наприклад: щоранку під час зустрічі вони мають посміхнутися та сказати одне одному щось приємне; діти повинні бути щедрими один з одним).

Педагог усі Правила Щастя записує, прикрашає малюнками та вивішує на стенді.