Вправи на розвиток і активізацію різних функцій

Загальна моторика, координація рухів, орієнтування в просторі

Гра “Сонечко”

 Діти стають навколо обруча, тримаються за нього. Вправа виконується під музичний супровід кілька разів. Дітям необхідно підняти обруч вгору, опустити вниз під вірш.

 Вранці сонечко встає –

 Світлом осяває.

 Увечері воно заходить –

 Нічка наступає.

Гра “Помічники”

 Діти стоять і тримаються за обруч однією рукою. Вправа виконується під музичний супровід. Дітям необхідно пересуватися по колу під вірш.

Ми по сонечку йдемо –

 Ніжки зміцнюємо,

 Щоб іграшки прибирати –

 Мамі допомагати.

Гра “Погріємо руки”

Перед виконанням вправи музичний керівник проводить бесіду про звуки, що нас оточують в житті. Він звертає увагу дітей на те, що звуки різні за силою, і демонструє це на музичному інструменті (моторика рук, міміка).

 Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу.

Музичний керівник: ” Яка зараз пора року?”

Діти: “Зима”.

Музичний керівник:  “Взимку на морозі мерзнуть руки, давайте їх погріємо. Для цього потрібно потерти долоньку однієї руки об іншу, стиснути кулачки”.

 Ой ти зимонька-зима!

 Не боїмося ми тебе.

 Ми долоньки «замочком»  стиснемо,

 Їх погріємо і далі підемо.

Гра “Діти вмиваються”

Під час вправи увага звертається на те, щоб кожна рука по можливості активно брала участь. Попередні бесіди сприяють активізації мови дітей.

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу. Діти повинні імітувати рухи вмивання.

Музичний керівник: ” Що роблять люди вранці у ванній?”

Діти: “Вмиваються”.

Музичний керівник:  “Покажіть оченята, щічки, ніс. Тепер давайте покажемо, як всі вміють добре вмиватися” (Показує відповідні рухи).

 Водичка, водичка, вмий моє личко,

 Щоб оченята блищали,

 Щоб щічки горіли,

 Щоб сміявся роток,

 Щоб кусався зубок.

 Увага звертається на те, як активно діти рухаються. Попередня розмова сприяє розширенню словника, зміцненню знань про гігієну, повторення назв частин обличчя.

Вправа на розвиток міміки

 Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу. Діти на певний сигнал повинні виконувати мімічні рухи і промовляти вигуки.

Музичний керівник:  “Виглянуло сонечко, стало тепло”.

Діти (посміхаються): “Ах! Ах! Ах!”

Музичний керівник:  “З’явилася хмара, скоро буде дощ”.

Діти (хмуряться): “Ух! Ух! Ух!”

Музичний керівник: “Коли ми хворіємо, нам роблять уколи, це боляче”.

Діти (морщаться): “Ой! Ой! Ой!”

 Для більш емоційного виконання вправи використовується спеціальне обладнання у вигляді картинок або предметів. Звертається увага на те, щоб діти одночасно виконували мімічні рухи і проговорювали вигуки.

М’язова система, координація рухів, слухова увага

Вправа з м′ячем 

 Діти сидять на стільчиках або на килимі. Вправа виконується під музику, сигналом до початку виконання руху є акорд. Діти повинні передати м’яч сусідові і назвати його ім’я. Якщо вони знаходяться на низькому рівні розвитку мовлення, то вимовляють “на” або “ось”.

 М’ячик я в руках несу.

 Ой, боюся не втримаю.

 Мій сусід мені допомагав

 І іншому передавав.

 Якщо діти погано утримують м’яч, можна перекочувати його. Логопед звертає увагу, щоб кожна дитина як може проговорюває ім’я або слова.

Вправа з кубиками

 Діти сидять на стільчиках, кожному видаються кубики. Вправа виконується кілька разів під музичний супровід, зміна його уривків і акорд служать сигналом до початку різних рухів. Діти повинні підняти кубики вперед, вгору і покачати руками з боку у бік над головою.

 Аналогічно можна виконувати вправу з іншими предметами – стрічками, гілочками і т.д.

Рухи з мовним супроводом

Вправа з хусточкою

Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується під музичний супровід. Діти повинні передати хусточку сусідові і при цьому проспівати “Тобі дарую”.

Звертається увага на те, щоб кожна дитина проспівала фразу в силу своїх можливостей. В якості предмета можна використовувати квітку, букетик і ін.

Дихання

Гра “Задуй свічку”

 Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується без музичного супроводу. Діти повинні розташувати перед собою розкриті долоньки, подути на кожен пальчик і зібрати долоньки в кулачки.

Музичний керівник стежить за тим, щоб діти загинали пальчик тільки після того, як подули на нього.

 Гра “Вітерець”

Діти сидять на стільчиках, кожному видаються султанчік або вертушки. Вправа виконується кілька разів, без музичного супроводу. Діти повинні подути на предмети під вірші, які читає логопед. Потрібно намагатися дути сильно, щоб фігурки рухались.

 Вітре, гордий володар!

 Ти ганяєш зграї хмар,

 Ти хвилюєш синє море,

 Всюди вієш на просторі…

Діти сидять на стільчиках.  Музичний керівник  розповідає їм, що можна говорити голосно, тихо. Потім пропонує стати дійовими особами в запропонованих ситуаціях. Діти повинні вимовляти звуки голосно або тихо. В якості наочності можна використовувати предмети, картинки.

Музичний керівник: “Ми заколисуємо ляльку”.

Діти: “А-а-а …”

Музичний керівник: “Ми загубилися в лісі”.

Діти: “Ау-ау-ау!”

Музичний керівник: “Гуде пароплав”.

Діти: “У-у-у!”

Музичний керівник: “Мишка пищить”.

Діти: “Пі-пі-пі …”

Вправа “Драбинка”

 Діти сидять на стільчиках. Вправа виконується з одночасним диригуванням: на кожну строчку діти піднімають кисть руки і опускають. Пісеньку співає музичний керівник, а діти співають виділені голосні з поступовим підвищенням і пониженням голосу.

 5.Як антена погуді (і) м

 4.Дотяглися ми до да(а)ху.

3.Піднімаємося все ви (и) ще,

2.Дружно пісеньку споє (є) мо.

1.Ми по драбинці йде (е) мо, І назад побіжи (и) мо!

Активізація мови

 Діти сидять на стільчиках.
 Музичний керівник починає вірш, діти повинні закінчити його.
 Водять бджоли хоровод –
 Тум, тум.
 У барабан вдарив кіт –
 Бум, бум.
 Стали мишки танцювати –
 Та, та, та.
 Так, що почала тремтіти
 Вся земля.

Активізація мовлення з одночасними рухами

 Діти сидять на стільчиках.
 Вправа виконується без музичного супроводу. Логопед пропонує дітям доказати віршик і одночасно виконати рухи.
Музичний керівник:  “Дощик, дощик …”
Діти: “Кап, кап” (Руки згинають, кисті на рівні грудей, пальці, крім вказівних, стискають в кулачки. Поперемінно опускають вказівні пальці вниз).
Музичний керівник: “І по грядках …”
Діти: “Тяп, тяп” (Напівзігнуті кисті рук поперемінно опускають вниз).
Музичний керівник: “По доріжці …”
Діти: “Топ, топ” (Долоньками постукують по колінах).
Музичний керівник: ” А по калюжах …”
Діти: “Шльоп, шльоп” (Плескають в долоньки.)
 

Гра на музичних інструментах

 Діти сидять на стільчиках. Логопед видає кожному музичний інструмент (бубон, барабан, ложки, металофон тощо). Розповідає про те, що для кожного інструменту необхідні своєрідні рухи – грати на інструментах можна однією або двома руками. Наприклад, для маракас, брязкалець потрібно одна рука, для ложок – дві. При грі на барабані, бубні одна рука притримує їх, інша виконує руху. При розподілі інструментів необхідно враховувати рухові можливості дітей. Діти повинні грати на інструментах згідно заданого ритму.
 Вправа виконується в кілька етапів.
 Діти розучують ритм спільно з логопедом.
 Прослуховується музичний супровід.
 Діти грають на музичних інструментах під музичний супровід.
 Якщо дитина не може самостійно освоїти гру на інструменті в заданому ритмі і темпі, то здійснюється педагогічна допомога. Музика підбирається на розсуд логопеда.